stratiq 2023 dot

Optimering & Konvertering

Projekt & Affärsutveckling

Funktionell webbdesign

Digital annonsering

WordPress support

Digitala analyser

Optimering & Konvertering

Projekt & Affärsutveckling

Funktionell webbdesign

Digital annonsering

WordPress support

Digitala analyser

stratiq concept

Optimering & Konvertering

Projekt & Affärsutveckling

Funktionell webbdesign

Digital annonsering

WordPress support

Digitala analyser

Optimering & Konvertering

Projekt & Affärsutveckling

Funktionell webbdesign

Digital annonsering

WordPress support

Digitala analyser

Varför ska man tekniskt optimera sin hemsida?
Några enkla tips om hur man tekniskt kan sökmotoroptimera sin startsida. Se över vad som finns på sidan och det som är bra att ha kvar kan optimeras.
'}}

I detta blogginlägg kommer vi med några enkla tips ge dig några verktyg för att optimera din startsida på en teknisk nivå.

Många vet säkert att det är bra att hålla hemsidan eller webbutiken uppdaterad och att det kan underlätta synligheten på sökmotorer så som Google, Bing med mera. Vi på Stratiq vill lyfta fram vikten av att innehållet i texterna ska vara unikt. Det ska vara skrivet av dig själv, för att det är då du på ett genuint sätt lyfter fram expertisen som du och din organisation sitter på. Kan ert företag dessutom göra er ett namn i branschen så får ni även auktoritet. Och just auktoritet är en annan del som Google tittar på för att värdera innehållet. Men i detta blogginlägg ska vi titta på de mer tekniska bitarna av hur man kan optimera en hemsida. En del av optimeringen som kan vara svårare att förstå och att hitta vägar framåt i. Men lugn – med våra tips nedan är vi säkra på att du inte längre kommer tycka att det är lika svårt.

Google läser av de första 15 mb av hemsidan

Det är ovanligt att Google publicerar faktiska siffror på hur de ser på hemsidor. Men i juni 2022 gick Google ut med att när en Googlebot läser av, eller crawlar din hemsida, ser de "bara" värde i de första 15 MB av din hemsidans innehåll. Innehåll som HTML-kod, CSS-kod & javascript, bilder, filmer och texter. Detta är däremot inget nytt för Google, utan det nya är att de faktiskt går ut med informationen för att underlätta för de som har hemsidor att bli bättre. Utan att gå in för djupt på något tekniskt bakom, vilket jag inte är insatt i, så kan man snabbt komma fram till att man bör se över hur sidan är uppbyggd. Det kan handla om allt från design, bildstorlekar, filmernas placeringar och vilka sidor som faktiskt är viktiga för just din verksamhet. Vi ska presentera några enkla steg för att få ditt innehåll att faktiskt bli avläst och indexerat av Google.

Startsidans innehåll och storlek

Först och främst vill vi påpeka att det inte är jättemånga hemsidor som är så mycket "tyngre" än 15 mb, så för många behöver det inte vara ett stort problem. Däremot vet vi att Google gillar sidor som laddar snabbt och ger bra upplevelse för besökaren. Det var några av de delar Google lade fokus på vid sina core-uppdateringar under 2021.

Tittar vi på Stratiq.se så väger vår startsidan ungefär 110 KB. Därmed finns det möjlighet för oss att skapa ganska många likadana sidor innan vi når 15 MB. Vill du själv kolla din hemsidas storlek, och många andra tekniska delar, så rekommenderar vi program som Screaming frog, eller direkt i din webbläsares inspektor.

Men vart ska man börja om sidan är för stor eller tung? Det enklaste och mest uppenbara felet är att man har bilder i fel storlek och format. Vilket i sig är ganska lätt att ändra idag - även om man inte har några speciella förkunskaper inom bildredigering. Sitter man på en hemsida i WordPress finns det mängder av program som automatiskt kan konvertera dina gamla .jpg, .png-bilder till det mer moderna .webP-formatet. Men det går lika väl att använda Photoshop, Illustrator och webbaserade bildredigeringsprogram som t ex pixlr.com. För att visa hur effektivt man kan komprimera bilder direkt i WordPress ser du ett exempel på bilden här. Alltså en besparing på 95%!

Beskär hemsidans bilder rätt

Om du själv producerar dina bilder till hemsidan, antingen genom att du fotar produkter, omgivning eller medarbetare så är det smart att ha i åtanke vad du ska använda bilderna till. Då kan du redan innan du laddar upp bilden anpassa den till sitt syfte.

Ska du använda bilden som en liten ikon någonstans, likt bilden på Rebecka? Eller ska den vara en så kallad herobild/toppbild – den bild som oftast ligger i toppen av sidan och kan gå från kant till kant. Eller är det snarare en produktbild av det ni säljer? I det här fallet kommer vi inte vara lika konkreta som Google och gå ut med några exakta siffror - för det finns så många olika skärmar som det ska passa till om man vill vara säker på att det ser perfekt ut för alla. Men kontentan av det här avsnittet är alltså att ändamålet för bilden är väldigt viktigt att ha i åtanke på redan från början och innan du ska ladda upp den på hemsidan. På så vis kan du förbättra laddtiden och på så sätt blir mer omtyckt av Google.

Vad mer kan man optimera på startsidan?

Om vi fortsätter att prata om WordPress så finns det som sagt en mängd olika plugins. Många designers eller kreatörer som inte har kunskap i sökmotoroptimering kan koppla på plugin efter plugin. Men faktum är att det kommer göra sidan mer trögladdad då plugin innehåller många script som Google ska värdera, ladda och rendera effekter av. Samtidigt vill man ju ha en snygg sida. Men tänk på att använda plugin med måtta och tänk efter en extra gång om den effekten eller funktionen kommer tillföra något faktiskt värde på hemsidan.

Ha alltid dessa frågor i åtanke när du lägger upp plugin och bilder på en hemsida: "tillför denna information något? ger detta plugin/film/bild något för besökaren?". Är svaret på frågorna nej? Då kanske det inte behöver vara med.

Summering av teknisk optimering av startsidan

När vi besöker hemsidor nuförtiden är vi väldigt slöa av oss, vi har dåligt tålamod och blir snabbt uttråkade. Det innebär att sidan behöver ladda snabbt. Exempelvis ska rätt information möta besökaren snabbt och då ska det vara den mest relevanta informationen utifrån besökarens sökintention. Och det ska vara enkelt att ta sig runt på hemsidan och på så vis komma dit man vill. Så börja med att optimera startsidans bilder, antal plugin, filmer och innehåll i lag. Det kommer ge era besökare och er hemsida en bättre upplevelse - vilket också, oftast genererar bättre synlighet på Google och andra sökmotorer.

Ha en bra dag!

Hög servicenivå

Våra kunder upplever att vi är en webbyrå med kvalitetstänk och hög grad av servicekänsla med en tillgänglighet utöver det vanliga.

Dedikerad partner

Vu gör alltid det lilla extra för våra kunder. Vi tror på långsiktiga relationer där vi förstår varandra. Vi finns där, alla dagar om året.

Professionell lösning

Vi jobbar med professionella lösningar. Det är därför vi anlitas av såväl andra byråer och bolag.

Fullservice byrå

Efter att hemsidan är lanserad kan vi också öka er trafik. Vi får ett helhetsgrepp om eran digitala försäljning.

Hemsida

Skräddarsydda hemsidor i WordPress som är enkla att administrera

E-handel

Butiker i WooCommerce med fokus på ökad försäljning

SEO

Vi hjälper dig att synas med sökmotoroptimering

Annonsering

Få snabba resultat med digital annonsering i rätt kanaler

Vill du veta mer?

Kontakta oss så hjälper vi er med att hitta rätt lösning för er verksamhet

Vi ser fram emot att höra från er!

Tjänster

Optimering & Konvertering

Digital annonsering

Projekt & Affärsutveckling

Funktionell design

WordPress support

Om oss

Stratiq

Våra kundcase

Optimeringsbloggen

Allmänna villkor

Cookies

Kontakt

Hammars parkväg

216 30 Limhamn

hello@stratiq.se

040 - 655 01 99


Copyright © 2023 Stratiq AB