Att använda AI kan vara lockande för många när det kommer till att skapa texter till hemsidan. Eller varför inte be en motor ta fram grafiskt material, design och kod för din nya hemsida? Allt detta är fullt möjligt idag och används av miljontals människor. Samtidigt som vi vet att texterna som genereras baseras på lagring av data och vad som skrivs om ämnet generellt och därmed kan skriva lockande texter, så vet vi också att sökmotorer som Google själv använder det i sitt arbete. Så hur ser egentligen sökmotorer som Google på att ha genererade texter på sin sida som vid första anblick är korrekt och säljande?
För att gå rakt på sak så gillar Google inte genererade texter. Med avancerade algoritmer och, lite komiskt nog AI har Google stenkoll på vilket material som är genererat av en bot kontra människan. En sida med genererad text prioriteras lägre av Google än en sidan som är skriven på ett sätt som Google gillar och som har bättre trafik. Men det betyder inte att genererad text är något ni ska titta bort ifrån!
Att använda genererad text för att få igång skrivandet eller för att få grunden och sedan anpassa kan i många fall ge väldigt bra resultat. Men det gäller att använda rätt mängd av båda delar. Låt inte den autogenererade texten ta övertaget utan använd den mängd som krävs för att få en säljande text. Komplettera detta med fakta och expertis som går att spåra. Där har du rätt kombination för att Google ska se positivt på er sida!
Ett annat område för autogenererade texter är i uppbyggnadsfaser av en sida. Tidigare har traditionell ”Lorem ipsum” text fyllt prototyper och skisser som många av er efterfrågar av byråer. Nu kan man istället få en helhetskänsla med rätt text, i kombination med design och flöde. Så är du i behov av en ny design och har en byrå för att ta fram denna, efterfråga genererad text, det skapar en helhet som är betydligt lättare att ta ställning till än en prototyp med förvirrande latin.