SEO handlar fortfarande om rätt information
Hur mycket man än vänder och vrider på det handlar det om att du som hemsida- eller webbutiks-ägare ger Google något att läsa av. Genom att arbeta med din sidas innehåll och hålla det relevant kommer du ge Google och kanske framför allt besökarna något intressant och relevant att läsa.
5 Snabba tips
- En sida ska innehålla minst 500 ord för att Google ska kunna göra en riktigt bra indexering. Samtidigt ger du besökarna något värdefullt & trevlig att läsa.
- Men jaga inte antal ord, det viktiga är att besökaren får nytta av dem
- Arbeta med tydlig rubrikstruktur, läs mer om rubrikstruktur
- Skriv inte för Google, skriv för dina besökare
- Skriv helt unika texter, du bör alltså inte kopiera texter. Vill du kopiera andras texter var noggrann med att länka till källan
- Ha skoj, skriv roligt - det är ett sätt för att hålla dig motiverad att fortsätta skriva
Google vill ge relevanta svar - för dig
Idag är Google något helt annat än vad det var för 5-10 år sen, har du relevant information på hemsidan kommer också Google och dina användare se detta. Vilket i sin tur kan ge ökad synlighet på sökmotorer. Skapar man dessutom intressanta texter, bilder, filmer, listor eller liknande som andra personer tycker är roliga kommer din hemsida kanske även skaffa helt naturliga inlänkar (back links). Länkar till din hemsida är fortfarande ett av de ben som väger tyngst i Googles algoritmer. Google ser en inlänk som ett kvitto på att den andra sidan tycker informationen är bra. Men nyckeln är att länkarna ska vara naturligt anskaffade. Det går helt enkelt inte att enbart köpa sig till länkar och på det sättet öka synligheten. Utöver texter eller innehållet på sidan och länkar så tittar även Google på den tekniska SEO.n och användarvänlighet.
Googles algoritmer är det få som känner till fullt ut. Men vi vet att de arbetar dagligen med att försöka ge ett så relevant svar till den person som gör en sökning. Vilket resulterar i att två personer gör exakt samma sökning, kommer svarsresultatet skilja sig åt. Detta beror på många faktorer som sökhistorik, intressen, tidigare besöka sidor men också vart man fysiskt befinner sig. Det innebär om du ska följa sitt resultat av hur väl din nykomponerade text slår ut bör man undersöka följa trafiken över tid och i slutändan se vad årsrapporten säger.
Hör av dig till oss om du vill veta mer eller behöver vår hjälp med sökmotoroptimering.